nr30 thumbSkûtsjejier 2013
De activiteiten, rondom het skûtskjejier, die in de eerste helft van 2013 zullen plaatsvinden worden vermeld. Omdat dit geen volledig overzicht betreft wordt geadviseerd vooral de huis-aan-huis-bladen in de gaten te houden.

 

Oarsoartich erfskip
Immaterieel cultureel erfgoed is levend en dynamisch. Het zijn de mensen die het erfgoed dragen, zonder hen geen immaterieel erfgoed. Hert gaat om cultuuruitingen die ze van huis uit hebben meegekregen, die zij zich eigen hebben gemaakt en die zij op hun beurt aan een volgende generatie willen overdragen, al dan niet in aangepaste vorm.

In dit kader in dit magazine een artikel van Ineke Strouken overgenomen uit het blad Immaterieel erfgoed. In onze directe omgeving zijn diverse voorbeelden van immaterieel erfgoed te vinden, waaraan op andere plaatsen in het magazine nummer 30 artikelen en foto's worden gewijd.

Toen & Nu (en in de toekomst)
In deze rubriek foto's en achtergrondinformatie over de aankomst van Sinterklaas in 1959, 2012 en 2016(!).

200 jaar Compagnons
Of is het eigenlijk 378 jaar? Hoe zit dat met de mysteriezue club in Rottevalle? Compagnieën bestaan toch allang niet meer en trouwens veel veen tref je in Rottevalle niet meer aan. Niettemin is deze veencompagnie - waarschijnlijk de enige in Nederland die nog bestaat - springlevend. Maar er is wel heel wat veranderd in die twee (of toch bijna vier?) eeuwen! Jaap van der Wal beschrijft in dit artikel de gescheidenis en activiteiten vanaf "De Compagnie van de Heeren Compagnons" (de eerste in Friesland) tot aan de huidige "Compagnons".

Patriotten en prinsefolk yn Smellingerlân
Koningin Beatrix noemde het 200-jarig jubileum van het Koninkijk der Nederlanden een van de aanleidingen voor haar abdicatie, voor ons was het de reden om een artikel te wijden aan de betekenis van de Franse Tijd en het einde daarvan voor de Smallingerlanders van toen.

Spoor-loos
Drachten en het spoor: een combinatie die niet goed spoort en dat is al 150 jaar het geval. Het begon na de spoorwegwet van 1860. Drachten kwam niet aan een hoofdspoorweg. Veel later, in onze tijd, kwam er geen magneettrein, geen HSL, geen Intercity, zelfs geen boemeltrein. Maar er is één lijn, die er wel kwam en verbazingwekkend lang -van 1913 tot 1985- bleef: de tramverbinding met Groningen. Hoe kon die lijn zo lang, tegen alle economische ontwikkelingen in, blijven bestaan. Klaas de Vries, Drachtster van origine, heeft voor de afronding van zijn studie aan de RUG deze materie onderzocht. Met zijn toestemming is zijn studieverslag bewerkt tot een artikel.

Untstean fan De Feanhoop (2)
Er is heel veel over dit dorp te vertellen. In dit magazine het tweede deel over de geschiedenis en de ontwikkeling van De Veenhoop van de hand van Jochum Dijkstra.

Korte berichten
Hierin o.a. het bericht dat de Stichting Spoorverleden Drachten een loc, die van 1956 tot 2004 als loc 662 in dienst is geweest, gaat opknappen. Deze loc zal binnenkort geplaatst worden op het terrein van Philips nabij de vroegere spoorlijjn. Voorts wordt u opmerkzaam gemaakt op de website van de Frijsteat Folgeren, waarop onder meer aandacht wordt besteed aan het oude Vreewijk. Ook wordt in deze rubriek gevraagd een bijzondere/unieke traditie uit uw dorp of buurtschap, als uiting van immaterieel erfgoed, aan ons te melden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


donateur

Monumenten

Facebook

Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button